• امروز شنبه, 02 شهریور 1398 - Sat 08 24 2019
    • برگزاری اولین سالگرد تاسیس اورژانس هوایی گناباد با حضور اصحاب رسانه
    • جلسه هم اندیشی اولویت های پروازی در منطقه شرق کشور
    • کارگاه توانمند سازی پرسنل مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ گناباد

    روابط عمومی

    در عصر ارتباطات و فن­آوری اطلاعات همه روزه از سراسر جهان اطلاعات دسته­بندی شده با ابزارهاي ارتباطی متنوع مخابره می­شوند تا شاید بتوانند عطش انسان قرن 21 را برای دریافت اخبار جدید فراهم سازند.

    از وظایف عمده و مهم روابط عمومی­ها، "مدیریت رخدادها" و واکنش درباره رخدادهایی است که به شکلی بالقوه برای سازمان نتایج منفی به دنبال دارد و توان بالقوه و حیات آن را با محدودیت روبه­رو می­سازد. روابط عمومی برای این منظور می­تواند با شناسایی رخدادها، تجزیه و تحلیل آن­ها، ایجاد اولویت­ها، انتخاب راه­برد مناسب برای مقابله، اجرای یک برنامه ارتباطی و ارزیابی تاثیرهای آن، رویدادها و حوادث را مدیریت کند و قانون ارتباطات در وضعیت بحرانی را به خاطر داشته باشد. بدیهی است از مهم­ترین ابزارهاي مدیریت بحران در روابط عمومی­ها، ارائه اطلاعات عینی به مردم از طریق خبر است. روابط عمومی با تاسی از اصول اخلاقی، اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار می­دهد که عینی و واقعی هستند و بی­تردید این اطلاعات می­تواند در تصمیم­گیری آگاهانه مردم تاثیر مثبت داشته باشد.

    تقویم سازمانی

    فروردین

    ردیف

    عنوان

    تاریخ

    1

    روز جهانی سل (24 march)

    چهارم فروردین

    2

    روز جمهوری اسلامی ایران

    دوازدهم فروردین

    3

    روز طبیعت

    سیزدهم فروردین

    4

    روز سلامتی – روز جهانی بهداشت (7 April)

    24- 18 هفته سلامت

    هجدهم فروردین

    هجدهم الی بیست و چهارم

    5

    روز ملی فناوری هسته ای

    بیستم فروردین

    6

    روز دندانپزشکی

    بیست و سوم فروردین

    7

    روز جهانی هموفیلی (17 April)

    بیست و هشتم فروردین


    اردیبهشت

    ردیف

    عنوان

    تاریخ

    1

    روز زمین پاک

    دوم اردیبهشت

    2

    روز جهانی مالاریا (15 April)

    پنجم اردیبهشت

    3

    روز جهاني بهداشت حرفه اي

    هشتم ارديبهشت

    4

    روز جهانی کار و کارگر

    یازدهم اردیبهشت

    5

    روز معلم

    دوازدهم اردیبهشت

    6

    روز جهانی آسم و آلرژی (4 may)

    سیزدهم اردبیهشت

    7

    روز جهانی ماما (5may)

    پانزدهم اردیبهشت

    8

    روز جهانی تالاسمی (8may)

    هجدهم اردیبهشت

    9

    روز جهانی پرستاری (12 may)

    بیست و دوم اردیبهشت

    10

    روز جهانی پارکینسون (13 may)

    بیست و سوم اردیبهشت

    11

    روز جهانی خانواده (15may)

    بیست و پنجم اردیبهشت

    12

    روز ارتباطات و روابط عمومی

    بیست و هفتم اردیبهشت

    خرداد

    ردیف

    عنوان

    تاریخ

    1

    فتح خرمشهر

    سوم خرداد

    2

    هفته بدون دخانیات

    چهارم الی دهم خرداد

    3

    روز جهانی بدون دخانیات (31may)

    دهم خرداد

    4

    رحلت حضرت امام خمینی (ره)

    چهاردهم خرداد

    5

    روز جهانی محیط زیست (5 june)

    قیام خونین 15 خرداد

    پانزدهم خرداد

    6

    روز جهانی اهداء کنندگان خون (14june)

    بیست و چهارم

    7

    هفته جهانی سلامت مردان (14 -20 June)

    بیست و چهار الی سی ویکم

    تیر

    ردیف

    عنوان

    تاریخ

    1

    روز جهانی مبارزه با مواد مخدر (26 june)

    پنجم تیر

    2

    انفجار بمب در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی

    هفتم تیر

    3

    روز مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام

    (روز جهانی بیماری مشترک 6 july))

    پانزدهم تیر

    4

    روز جهانی جمعیت (11 july)

    بیستم تیر

    5

    روز بهزیستی و تامین اجتماعی

    بیست و پنجم تیر

    مرداد

    ردیف

    عنوان

    تاریخ

    1

    روز ملی انتقال خون – روز تاسیس سازمان انتقال خون

    نهم مرداد

    2

    روز جهانی شیر مادر (31july)

    دهم مرداد

    3

    روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی

    چهاردهم مرداد

    4

    روز خبرنگار

    هفدهم مرداد

    5

    روز جهانی نوجوانان (12 August)

    بیست و یکم مرداد

    6

    سالروز ورود آزادگان

    بیست و ششم مرداد

    7

    هفته ملی حذف مالاریا ( درمناطق مستعد)

    سوم الی نهم مرداد

    شهریور

    ردیف

    عنوان

    تاریخ

    1

    هفته دولت

    اول تا هشتم شهریور

    2

    روز پزشک

    اول

    3

    روز کارمند

    چهارم شهریور

    4

    روز داروسازی (بزر گداشت محمدبن زکریای رازی)

    پنجم شهریور

    5

    انفجار دفتر نخست وزیری

    هشتم شهریور

    6

    قیام 17 شهریور

    هفدهم شهریور

    7

    آغاز جنگ تحمیلی و هفته دفاع مقدس

    سی و یک شهریور

    مهر

    ردیف

    عنوان

    تاریخ

    1

    روز جهانی هاری (28 SEP)

    ششم مهر

    2

    روز جهانی قلب (آخرین یکشنبه Sep)

    هفته اول مهر

    3

    روز جهانی ناشنوایان (30 SEP)

    هشتم مهر

    4

    روز جهانی سالمند (1 OCT)

    نهم مهر

    5

    روز جهانی کودک (8 OCT)

    شانزدهم مهر

    6

    روز جهانی بهداشت روان (10 OCT)

    هجدهم مهر

    7

    روز جهانی نابینایان (عصای سفید) (15 OCT)

    بیست و سوم مهر

    8

    روز ملی مبارزه با سل(15 OCT)

    بیست و سوم مهر

    9

    هفته ملی بهداشت روان

    بیست و سوم تا سیم مهر

    10

    روز جهانی غذا (16 OCT)

    بیست و چهارم مهر

    11

    روز جهانی کمردرد (17 OCT)

    بیست و پنجم مهر

    12

    روز جهانی پوکی استخوان (20 OCT)

    روز ملی سلامت زنان

    بیست و هشتم مهر

    آبان

    ردیف

    عنوان

    تاریخ

    1

    روز ملی اطلاع رسانی هپاتیت

    اول آبان

    2

    روز دانش آموز

    سیزدهم آبان

    3

    روز جهانی دیابت (14 NOV)

    بیست و سوم آبان

    4

    هفته حمایت از بیماران کلیوی

    بیست و سوم تا سیم

    آذر

    ردیف

    عنوان

    تاریخ

    1

    روز جهانی ایدز (1 DEC)

    دهم آذر

    2

    روز خانواده و تکریم بازنشستگان

    یازدهم آذر

    3

    روز جهانی معلولان (3 DEC)

    دوازدهم آذر

    4

    هفته بسیج

    پنجم الی یازدهم آذر

    5

    روز بیمه

    سیزدهم آذر

    6

    روز رابطان بهداشت

    چهاردهم آذر

    7

    روز دانشجو

    شانزدهم آذر

    8

    روز پژوهش

    بیست و پنجم آذر

    9

    وحدت حوزه و دانشگاه

    بیست و هفتم

    دی

    ردیف

    عنوان

    تاریخ

    1

    میلاد حضرت مسیح

    چهارم دی

    2

    آغاز سال جدید میلادی

    دوازدهم دی

    3

    روز هوای پاک

    بیست و نهم دی

    بهمن

    ردیف

    عنوان

    تاریخ

    1

    روز جهانی کمک به جذامیان

    هشتم بهمن

    2

    روز جهانی سرطان

    چهاردهم بهمن

    3

    دهه فجر (12 روز بازگشت امام خمینی (ره) - 22 روز پیروزی انقلاب )

    دوازدهم الی بیست و دوم

    4

    هفته سرطان

    هشتم تا 15 بهمن

    اسفند

    ردیف

    عنوان

    تاریخ

    1

    روز بهداشت محیط

    یازدهم اسفند

    2

    روز سلامت مردان

    اولین 5 شنبه اسفند

    3

    روز جهانی کلیه

    دومین پنجشنبه ماه مارس

    تاریخچه اورژانس 115 در کشور ایران

    تاریخچه اورژانس 115 دركشور ايران

    درحادثه دردناك فرو ريختن سقف سالن انتظار فرودگاه مهرآباد (بدليل ارتعاشات ناشي از سر و صداي موتور جت‌هاي غول پيكر) در ساعت 14 و 50 دقيقه بعدازظهر روز چهاردهم آذرماه سال 1352 بود كه طي آن 16 نفر كشته و 11 تن مجروح شدند. اين حادثه به دليل انعكاس وسيع در رسانه‌هاي داخلي و خارجي آن سال، در رديف يكي از تلخ‌ترين وقايع كشورمان به ثبت رسيد.
    و این در حالی بود که هیچ سیستم از قبل طراحی شده ای برای کمک و انتقال به مجروحین در اینگونه حوادث ناگهانی وجود نداشت، بعد از این حادثه سیستم فوریتهای پزشکی کشور با عنوان اورژانس
    ۱۱۵ کشور با همکاری کشور آمریکا تأسیس شد و خدمات اورژانس پیش بیمارستانی ایران شناخته شد که این خود افتخاری بزرگ است.کشور آمریکا در دومین تجربه خود در تشکیل یک سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بسیاری از کمبودها و نقصهای تجربه اول را که برای خودش بود در ایران لحاظ نکرد و به جرأت میتوان گفت اورژانس پیش بیمارستانی ایران در سال ۱۳۵۴ کاملتر و بهتر از اورژانس پیش بیمارستانی کشور آمریکا راه اندازی شد.                               

    قابل ذكر است در آن زمان شماره سه رقمي 123 براي تماس با اورژانس اختصاص داده شده و از آمبولانسهاي بنز بن براي خدمت رساني به مردم استفاده مي شد كه بعدا شماره تماس مردم با اورژانس ، شماره 115 در كل كشور اعلام شد.

    سیستم فوريت‌هاي پزشکي پيش بيمارستاني در سطح دنیا به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند Franco-German: و Americo -England. در سيستم Franco-German امکانات و تجهيزات در صحنه بر بالين بيمار برده و از حضور پزشک در آمبولانس‌ها استفاده مي شود. در سيستمAmerico -England که سيستم اورژانس ايران در شروع راه اندازي از اين دسته بود، تکنسين‌هايي که دوره هاي اوليه فوريت‌هاي پزشکي را آموزش ديدند، در صحنه حاضر می‌شوند، بيمار يا مصدوم را دريافت مي کنند و اقدامات اوليه را انجام داده و سپس آن‌ها را به مرکز مجهز يا همان بيمارستان انتقال مي دهند.

    معرفی

    در عصر ارتباطات و فن­آوری اطلاعات همه روزه از سراسر جهان اطلاعات دسته­بندی شده با ابزارهاي ارتباطی متنوع مخابره می­شوند تا شاید بتوانند عطش انسان قرن 21 را برای دریافت اخبار جدید فراهم سازند.

    از وظایف عمده و مهم روابط عمومی­ها، "مدیریت رخدادها" و واکنش درباره رخدادهایی است که به شکلی بالقوه برای سازمان نتایج منفی به دنبال دارد و توان بالقوه و حیات آن را با محدودیت روبه­رو می­سازد. روابط عمومی برای این منظور می­تواند با شناسایی رخدادها، تجزیه و تحلیل آن­ها، ایجاد اولویت­ها، انتخاب راه­برد مناسب برای مقابله، اجرای یک برنامه ارتباطی و ارزیابی تاثیرهای آن، رویدادها و حوادث را مدیریت کند و قانون ارتباطات در وضعیت بحرانی را به خاطر داشته باشد. بدیهی است از مهم­ترین ابزارهاي مدیریت بحران در روابط عمومی­ها، ارائه اطلاعات عینی به مردم از طریق خبر است. روابط عمومی با تاسی از اصول اخلاقی، اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار می­دهد که عینی و واقعی هستند و بی­تردید این اطلاعات می­تواند در تصمیم­گیری آگاهانه مردم تاثیر مثبت داشته باشد.

    شرح وظایف

    شرح وظايف واحد روابط عمومي:

     • نظرسنجي ازعموم مردم درخصوص آشنايي با اورژانس پيش بيمارستاني و ميزان رضايتمندي از خدمات اورژانس

    • سنجش‌ افكار عمومي‌ درون‌ سازماني‌ به‌ منظور بازيابي‌ مسائل‌ و ارائه‌ راه‌كارهاي‌ مناسب‌ به‌ مديريت‌.

    • طراحي‌ و اجراي‌ نظام‌ گردآوري‌ پيشنهادهاي‌ كاركنان‌ به‌ منظور ترغيب‌ كاركنان‌ به‌ مشاركت‌ هرچه‌مؤثرتر در بهبود جريان‌ امور سازمان‌.

    • نقد و بررسي‌ بازتاب‌ فعاليتهاي‌ سازمان‌ در نظر اقشار مردم‌ بويژه‌ نخبگان‌، رسانه‌ها و دستگاهها از يكسوو مديران‌ و كاركنان‌ از سوي‌ ديگر و ارائه‌ گزارش‌ آن‌ به‌ مديريت‌.

    • تهيه‌ گزارشهاي‌ تحليلي‌ ادواري‌ (ماهانه‌/فصلي‌/سالانه‌) از افكار عمومي‌ داخل‌ و خارج‌ از سازمان‌ براي‌ارائه‌ به‌ مديريت‌.

    • تدوين برنامه عملياتي سالانه روابط عمومي

    • تهيه‌ گزارشهاي‌ عملكرد دوره‌اي‌ از فعاليتهاي‌ روابط عمومي‌.

    • تدارك‌ تمهيدات‌ و اقدامات‌ لازم‌ براي‌ راهنمايي‌ ارباب‌ رجوع‌ و تسهيل‌ دسترسي‌ به‌ مراكز و مسئولان‌سازمان‌.

    • برنامه‌ريزي‌ و اطلاع‌رساني‌ به‌ مردم‌ درباره‌ عملكرد سازمان‌ به‌ انگيزه‌ تنوير افكار عمومي‌.

    • انتشار بروشورهاي فشرده عملكرد سازمان در اندازه هاي مناسب براي عرضه در نمايشگاه و سمينارها و ارسال به مطبوعات ،هنرمندان ، مسئولان ، نخبگان جامعه ،نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ساير انديشمندان جامعه

    • تدوين‌ برنامه‌ ادواري مصاحبه‌هاي‌ مسئولان‌ سازمان‌ با مطبوعات‌، متناسب‌ با اولويتهاي‌ سازماني‌ ونيازهاي‌ افكار عمومي‌.

    • تهيه و تنظيم مقاله ها، اخبار و گزارش هاي مورد نياز نشريات

    شركت در برنامه هاي راديو و تلويزيون جهت آشنايي مردم با اورژانس

    • تهيه و انتشار اخبار حوادث ويژه

    • ارائه تصاويروفيلمهاي تهيه شده به اصحاب خبربراي درج دراخبارمرتبط بامركز

    • برگزاري ميز گردهاي تلويزيوني و مطبوعاتي به صورت فصلي جهت انعكاس عملكرد اورژانس به مردم

    • ايجاد ارتباط احسن‌ با مطبوعات‌، راديو، تلويزيون‌ و خبرگزاري‌ها و بهره‌برداري‌ بهينه از آنها براي‌اطلاع‌رساني‌ به‌ مردم‌.

    • مشاركت‌ در برگزاري‌ سمينارها و گردهمايي‌ تخصصي‌ و عمومي‌ سازمان‌.

    • پوشش‌ تبليغي‌ ساختمانها و فضاهاي‌ عمومي‌ سازمان‌ در گراميداشت‌ ايام‌ و مناسبتهاي‌ ويژه‌.

    • تدوين‌ و اجراي‌ طرح‌ جامع‌ تبليغات‌ براي‌ فضاسازي‌ فرهنگي‌ - تبليغي‌ در ساختمانها و محوطه‌ها.

    • مديريت‌ نمايشگاهها (سالانه‌، دائمي‌ و ...) درخارج ‌وداخل‌سازمان‌.

    • تهيه‌، تدوين‌ و اجراي‌ تقويم‌ مراسم‌ داخل‌ سازمان‌.

    • تدوين تقويم سالانه مراسم و نمايشگاه هاي داخل و خارج از سازمان

    • تدوين‌ و انتشار خلاصه‌ عملكرد سالانه‌ سازمان‌ براي‌ ارائه‌ به‌ افكار عمومي

    • اجراي روابط عمومي الكترونيك به وسيله پايگاه اينترنتي

    اهداف مشترك روابط عمومي‌ها:

    1- حاكميت حسن تفاهم در ارتباطات داخلي و خارجي: با عنايت به اين نكته اساسي، اتخاذ هر گونه تصميم ابتدا بايد در داخل مركز بر جايگاه منطقي خود بنشيند تا بتوان آن را در برون از مركز ارائه داد.

    2- تقويت ارتباطات داخلي: مسئولان و دست اندركاران روابط عمومي‌ها از طريق انتشار بولتن، برگزاري ديدارهاي عمومي با مسئولان مركز ، بر پايي نمايشگاه‌ها، مراسم و جشن‌ها و بهره‌گيري از هر امكان ديگر در تقويت ارتباطات داخلي مي‌كوشند.

    3- تقويت ارتباطات خارجي: روابط عمومي‌ها پس از تقويت ارتباطات داخلي به توسعه و گسترش ارتباطات خارجي مي‌پردازند كه در اين قسمت از وسايل ارتباط جمعي استفاده‌هاي بهينه مي‌شود. 

    نقش روابط عمومي مركز:

    نقش روابط عمومي به عنوان يك حوزه و در يك نگاه كلي‌تر به عنوان يك رسانه پويا ايجاد پل ارتباطي بين مردم و مجموعه سازمان است. ارتباط با رسانه‌هاي گروهي از جمله صدا و سيما و نشريات كشور و خبرگزاريها  از طريق اطلاع رساني به موقع و صحيح به منظور ارتقاء سطح فرهنگ ايمني جامعه و نيز آگاهي مردم از چگونگي استفاده از خدمات اورژانس 115 را مهيا ساخته است و با همه رسانه‌هاي گروهي بدون هيچ گونه تأخيري همكاري و هم ياري مي‌كند، بطوريكه همه روزه اخبار  و حوادث ديگر تهران، همچنين گزارش‏هاي كارشناسي همراه با توصيه‌هاي پزشكي در روزنامه‌ها و نشريات صفحات خاصي را به خود اختصاص داده و به اين ترتيب حضور مؤثر و مفيد خود را مقبول ساخته است.

    اهم فعاليت‌هاي روابط عمومي:

    ايجاد و توسعه پايگاه اطلاع‌رساني اينترنتي با عنوان

     حاوي مجموعه ارزنده‌اي از اطلاعات مركز اورژانس ....و معرفي واحدهاي عملياتي و ستادي همراه با ارائه اخبار حوادث روزانه و گزارش‌هاي تصويري.

    انتشار نشريه داخلي و توزيع آن در كليه مناطق و ستاد.

    جمع‌آوري خاطرات ، تصاوير ، پيشنهادات و انتقادات  ارزنده تكنسينها  براي ‌نگارش و انشار آن در نشريه.

    چاپ و انتشار پنفلتها و هداياي آموزشي-تبليغاتي ويژه كودكان و نوجوانان و توزيع آن در مراسمات ، نمايشگاهها وهمايشهاي مختلف .

    تلاش و همكاري در زمينه توليد و پخش فيلم‌هاي انيميشن با موضوع اورژانسي ها  و با هدف ارتقاء فرهنگ سلامت جامعه.

    ساخت كليپهاي متعدد در خصوص به تصوير كشيدن زحمات پرسنل زحمتكش اورژانس 115 در سراسر كشور.

    هماهنگي براي برگزاري همايش‌هاي مختلف با موضوعات تخصصي .

    همكاري مستمر با شبكه‌هاي راديويي با ارائه زنده گزارش‌هاي تلفني از اخبار  و حوادث ديگر شهر تهران همراه با ارائه توصيه‌هاي پزشكي.

    ساخت و تدوين فيلمهاي آموزشي (آموزش جامبك ، آشنايي با خودرو اسپرينترو ....).

    جمع آوري بريده جرايد از اخبار مربوط به مركز اورژانس تهران و انعكاس آنها به مديريت مركز "اورژانس در آئينه رسانه‌ها".

    برگزاري و تهيه تصاوير و تدوين تصاوير مربوط به برگزاري نمايشگاهها و المپياد فوريتهاي پزشكي و معرفي برگزيدگان در رشته‌هاي مختلف ورزشي.

    ارسال پيام كوتاه براي اطلاع رساني فوري در خصوص تيتر مهم ترين خبرهاي حوادث استان خراسان شمالی به خبرنگاران و مديريت مركز و مسئول روابط عمومي مركز اورژانس

    ارسال پيام كوتاه در خصوص اطلاع رساني اخبار داخلي (آموزشي ، رفاهي ،اداري مالي، حراست ، انجمن فوريتهاي پزشكي ، نقليه و ....) به كليه پرسنل و تبريك اعياد و ولادت ها و تسليت ها و تولد هاي پرسنل و .....

    تشكيل ستاد خبري در روابط عمومي براي ارسال سريع گزارش‌هاي خبري درباره  حوادث و ....  بر روي سايت مركز اورژانس

    تهيه گسترده بليطهاي تاتر ، رستورانها ، و هداياي مناسبتها به كاركنان جهت بهره برداري در اوقات فراغت.

    حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و سمينارها و همايش‌هاي مختلف به منظور تعامل هرچه نزديكترو آشنايي هر چه بيشتر عموم با مركز اورژانس تهران و نحوه ارائه خدمات اين مركز .

    بزرگداشت روز اورژانس 115 با اجراي برنامه‌هاي متنوع همچون ، ساخت و پخش كليپ و برگزاري مراسم ويژه با حضور كاركنان محترم و اهداي هدايا به تكنسينهاي نمونه،.

    حضور در نمايشگاه‌هاي مختلف.

    همكاري با فيلمسازان، برنامه سازان و دانشجويان علاقمند به اجراي طرح‌هاي مرتبط با اورژانس 115.

    برگزاري نشست‌هاي مطبوعاتي با دعوت از خبرنگاران و اصحاب رسانه براي تشريح برنامه‌ها و سياست‌هاي مركز.

    تهيه پوستر‌ها و بنرهاي تبليغاتي و نصب آن در مراسمات مختلف بمنظور آشنايي عموم هموطنان از نحوه خدمات پرسنل اورژانس 115

    زیر مجموعه ها